22
wrz
2022

Lechia szóstym klubem w Polsce w raporcie Deloitte

Firma Deloitte po raz 16. opublikowała raport „Piłkarska Liga Finansowa” za okres od lipca 2021 roku do czerwca 2022 roku. W wymiarze finansowym sezon 2021/2022 był rokiem o najwyższych w historii przychodach klubów. Lechia Gdańsk w raporcie znalazła się na 6. miejscu z przychodami rzędu 41 mln złotych (nie licząc wpływów z transferów).

Łącznie przychody klubów osiągnęły 861 mln zł. Jeśli chodzi o wypłaty z PKO BP Ekstraklasy przekazane z tytułu praw mediowych i marketingowych, stanowiły one jednocześnie najważniejszą grupę przychodów klubów, a kwota do podziału wyniosła 245 mln zł i była o 15 mln zł wyższa niż w poprzednim sezonie. Polska liga w tym zakresie odnotowała niebywały skok finansowy – jeszcze dekadę wcześniej, w sezonie 2011/2012, kluby do podziału miały ok. 105 mln zł, co było kwotą o 140 mln zł mniejszą. Obecnie PKO BP Ekstraklasa jest na dziesiątym miejscu w Europie pod względem wartości praw mediowych.

W tegorocznej edycji raportu Lechii Gdańsk przypadło szóste miejsce. Klub osiągnął przychody operacyjne w wysokości 41,0 mln zł. Lechia od kilku lat zajmuje wysokie miejsce w rankingu przychodów. Głównym czynnikiem odpowiadającym za wzrost przychodów w sezonie 2021/22 były większe wpływy z transmisji, pochodziły one głównie z Ekstraklasy SA. Klub osiągnął również istotne wpływy z transferów wychodzących, które wyniosły 11,3 mln zł. Lechia pod względem sportowym zakończyła sezon na 4. miejscu w tabeli.

WYNAGRODZENIA

Jako optymalny wskaźnik wynagrodzeń zostało uznane 60%. Ten próg jest najczęstszym punktem odniesienia na całym świecie.

Do grona klubów ze zbliżonym do wzorcowego odsetka wynagrodzeń do przychodów zaliczono: Legię Warszawa, Raków Częstochowa, Górnika Łęczna, Wartę Poznań, Piasta Gliwice, Radomiaka Radom i Jagiellonię Białystok oraz Lechię Gdańsk. Jako dopuszczalne odchylenie od optymalnego wskaźnika 60% przyjęto wartość 10%. Każdy punkt kosztował Lechię 0,49 mln zł, co plasuje klub na 9. miejscu w Ekstraklasie.

FREKWENCJA

Sezon 2020/21 rozgrywany w warunkach pandemicznych nie pozwalał widzom na swobodne uczestnictwo w meczach. W tym zakresie sezon 2021/22 przyniósł znaczącą zmianę. Swobodny dostęp do stadionów i brak restrykcji przełożył się na wzrost przychodów z dnia meczowego o 78,4 mln zł, z 24,2 mln zł w sezonie 2020/21 do 102,6 mln zł w sezonie 2021/22.

W sezonie ubiegłym mecze ekstraklasowych drużyn oglądało z trybun średnio 7 614 widzów.

Łączne przychody klubu wzrosły w sezonie 2021/22, w porównaniu z sezonem 2020/21, z 44,57 mln zł do 52,37 mln zł. Po raz pierwszy od kilku lat klub osiągnął również dodatni wynik finansowy, a dyscyplina finansowa pozwoliła na zredukowanie zadłużenia Spółki. Wiosną 2022 roku Klub podpisał niemal 2,5-letnią umowę promocyjną z Miastem Gdańsk oraz jednocześnie z Areną Gdańsk Operator Sp. z o.o. na dzierżawę stadionu i najem biur. Dzięki temu wszystkie strony zyskały biznesową stabilizację związaną z dłuższą niż dotychczas długością trwania umowy. Klub zawarł również długoterminową, 4-letnią umowę z marką adidas, która będzie ubierać piłkarzy Lechii, zaś sama wartość kontraktu jest najwyższa w dotychczasowej historii Klubu” – cytują autorzy raportu Pawła Żelema, Prezesa Zarządu Lechii Gdańsk.

Pełny raport można znaleźć pod tym linkiem:

RAPORT DELOITTE

Partner strategiczny
Sponsor
Partner premium
Partner techniczny
Partner motoryzacyjny
Partner medyczny
Oficjalny dostawca murawy hybrydowej
Partner klubu
Partner klubu